کریسمس

 

در آغاز هیچ نبود

و کلمه بود

و کلمه خدا بود

و مسیح کلمه خدا بود 

مسیح متولد شد تا کلمه حق باشد. مسیح متولد شد تا نشانه ای باشد به اراده حضرتش. مسیح متولد شد تا کلمه ای که در او تجلی یافت در مسایا به کمال برسد. مسیح به دنیا آمد تا هر آنچه توسط شیطان از زندگی انسان ربوده شده به او بازگردانده شود (آزادی از گناه - زندگی ابدی - مشارکت دوستانه با خداوند - شاد و آرامش - سلامت روح و جسم و در نهایت امید)‌

برای تمامی هموطنان مسیحی این روزهای شاد پر شگون باد

مناسبت قشنگی بود تا کمی در مورد جشن کریسمس با هم صحبت کنیم

.*.*.*. کریسمس

از سالها دور برای گرامیداشت پایان شبهای سرد و بلند پاییزی و تولد خورشید و بازگشت روزهای طولانی دراروپا و ایران جشن برپا میشد که در پست قبلی اشاره‌ای به مراسم شب یلدا شد. اما بعد از ظهور مسیحیت این جشن رنگ و بوی دیگه به خودش گرفت و تبدیل به جشن مذهبی گشت. در شب ۲۵ دسامبر به مناسبت میلاد خورشید مسیحیت این جشن به نام کریسمس آغاز میشه. کلمه‌ی MASS به معنای‌ عشای ربانی است. نام دیگه این جشن نوئله که این واژه برگرفته از Natalis به معنای روز تولد و در برخی از کشورها از ترکیب دو واژه‌ی Noio به معنای جدید و تازه و Hel به معنای خورشید گرفته شده. یعنی روز تولد خورشید.

در  امپراتوری روم روزهای ۱۷ تا ۲۴ دسامبر روزهای جشنی بود که به افتخار ساترن (خدای کشاورزی) هر ساله فستیوالی به نام ساتورنالیا برگزار میشد که به مناسبت آن٬ مردم کار را رها کرده و به هم هدیه میدادن و به طور موقت بردگانشونو رها می‌کردن و این همزمان بود با جشن تولد میترا یعنی زمانی که الهه خورشید درطولانی‌ترین شب سال از یک صخره یا از یک قطره آب زاده شد تا نشون بده که خورشید هیچگاه مغلوب نمیشه.

.*.*.*. درخت همیشه سبز

جشن نوئل مانند بسیاری از جشن‌ها دارای نمادهایی است که به هر چه باشکوه‌تر شدن این گرامیداشت کمک میکنه. یکی از نمادهای کهن و اصلی‌ترین سمبل کریسمس٬درخت کاجه که همیشه سرسبزی به نشانه حیات جاویدان به پیروان این آیین هدیه میده و طراوتی که با آغاز سال جدید کل مفهوم زندگی رو در بر میگیره. تزیین درخت کریسمس درابتدا درمیان آلمانی‌ها رواج یافت و بعد به سایر کشورها به صورت یک میراث به ارث رسید.

.*.*.*. پدر دوست داشتنی کریسمس - پاپانوئل

سانتا کلاز - سن نیکلاس قدیس و به عبارتی ساده‌تر پاپانوئل یکی از اسقف‌های اعظم آسیای صغیر (شهر میرا درترکیه) بود که در در قرن چهارم میلادی زندگی می‌کرد. وی در خانواده‌ای ثروتمند و پارسامتولد شد در کودکی والدین خود رو از دست داد اما تاثیر زندگی ایمانمند آنها به ویژه رسیدگی به بی‌سرپرستان در او روز به روز قوت گرفت. در سن سی‌سالگی به سمت اسقفی رسید و به مهربانی و گشاده‌دستی شهره شد. و از همان ابتدا با تهیه‌ی جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت و فرستادن کیسه‌های طلا از طریق دودکش برای خانواده‌های مستمند٬محبت کردن را به نهایت رسوند درباره‌ی سن نیکلاس قدیس نقل می‌کنند که معجزاتی از قبیل زنده کردن سه کودکی که سرشان توسط یک قصاب بریده شده بود٬ از عطایای این مرد محبوب درنزد مسیحیانه.

او فردی بود که بخاطر جفاهای دیوکلیتیان امپراتور روم به زندان افتاد و هیچگاه ایمان خود را انکار نکرد نیکلاس در ۶ دسامبر ۳۴۰ چشم از جهان فرو بست.

پدر کریسمس پایه‌گذار هدیه دادن به کودکان بود. سالها بعد هلندی‌ها از این سنت الگو برداری کردند و در سال روز مرگ سانتا نیکولاس به کودکان هدیه می‌دادن درآمریکای شمالی برای این روز جشنی با نام سانتا کلاوژس یا سن نیک برپا میکنن. در فرانسه معتقدند که هر ساله پدر کریسمس سوار بر سورتمه‌ای که توسط گوزن‌ها هدایت میشه با اندامی درشت و کشیده در شب کریسمس به پشت‌بام میاد و از طریق دودکش شومینه‌ هدایای خودشو درون جورابهایی که از قبل برای این منظور آماده شده می‌گذاره و در تمام سال مشغول نظارت به کار کودکانه و برای اونها اسباب‌ بازی میسازه تا سال آینده بهشون هدیه کنه.

یاد این مرد نیکو همیشه گرامی

 (بر گرفته از روزنامه همشهری و سایت www.kalameh.com)

.*.*.*. پیام کریسمس و سال نو

برگی دیگه از دفتر سال به روی انسان‌ها گشوده میشه. همه‌ی ملل جهان سال نو رو بهانه‌ای برای داشتن صلح و آرامش می‌دونن و محبت و دوست داشتن رو جایگزین قهر و کینه‌جویی کردن چه تفاوت میکنه که این سال نو در بهار باشه یا زمستون مگه سال نو و لحظه‌های انتخاب شده درگردش زمین درخودشون چی دارن که آدمی اینطور این لحظه‌ها رو دستاویز شیرین‌ترین لبخند‌های خود می‌کنه؟ سال نو پیام آور بهره‌مندی از لحظه‌هاست و اینکه با خیراندیشی، فرصتی برای ارائه‌ی مهر و یگانگی پیدا کنیم و شادی که در لحظه‌های تلخ از دست دادیم، دوباره تجدید کنیم٬‌ یعنی یک آغاز دوباره یک رویکرد به اتفاقاتی که افتاده و یک نگرش با افقی پر امید برای آینده‌آی که خیلی از حوادثش با دستان خود ما رقم می‌خوره . تمامی ادیان بیانگر همین نکته هستن که باید محبت رو پیشه کرد باید عشقو فهمید و عاشق موند باید دم مسیحایی داشت.

این روزهای شاد و این سال نو و لحظه‌های تازه بر همه‌ی شما عزیزان همایون

 

در پناه معبد عشق

 

نظرات 12 + ارسال نظر
یاداشت های سیاه یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:16 ب.ظ http://blacknot.com

جالب بود

ایزدی یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:54 ب.ظ http://moghan.blogfa.com

سلام .مرسی خیلی کامل و زیبا بود .... کریسمس هم مبارک

سهیک آخرین ترانه ی باران یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:57 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

نیوشاجان با درودی گرم...................................>>>

آری......بدرستی که بایدازهربهانه ای برای نوشدن
تازه شدن....بسوی تکامل آسان ترراه پیمودن
وازجهل و جنگ و جنون و خرافات دورشدن استفاده نمود

ولی متاسفانه بسیاری این را درک نمی کنند ونمی فهمند

واین چنین می شود که آئین و مرام و باورهای خودرا برتر وبهتر می نامند.......وکاشکی کار به همین جا ختم می شد

آنها تلاش بی سرانجامی را پی می گیرند تا دیگران را بزور
به قبول آئین و سنن خود مجبورنمایند

خوب ازآنجائئ ذهن بشرکنجکاو و جستجوگر است و شخصیت او طوری شکل گرفته که اجباررا نمی تابد لذا خشونت از همین جا شکل می گیرد.......ایستادگی و عدم پذیرش در مقابل زورو استبداد

به باورمن کلیه سنن وآئین هایی که برای گسترش اجباری به خشونت متوصل می گردند پوچ و بی محتوی و غیرقابل قبول هستند وگرنه هرآئینی که در آن مهرودوستی و صلح وعشق وجود داشته باشد خود بخود مورد استقبال دیگران قرار می گیرد.................بهرروی این گونه جشنها فقط بکار گردهم آئی و شادمانی همگانی می خورند

ومن هیچ گاه برآن نیستم که داستان های تخیلی اطراف آنها را بپذیرم........خلاصه هرچه باشند از زنجیر و فرق شکافی فاصله های بسیار دارند

تولد مسیح بردوست داران او تهنیت باد
ازشماهم سپاس گزارم که با تلاش عاشقانه خود به شرح ماجرا ها می پردازی

تندرست و شادکام باشی دوست خوب من

یوکابد یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 05:46 ب.ظ http://youkabed.blogsky.com

سلام به دوست خوبم بانوی دریا
معمولاً ایام عید میلاد مسیح همراه با دید و بازدیدهاست. دیدار اقوام و دوستان طراوت خاصی به کریسمس می‌بخشد. مسیحیان در این ایام به‌یاد می‌آورند که خداوند، خالق آسمان و زمین در عیسای مسیح به دیدار بشر مخلوق خود آمد. بلی، تولد مسیح یادآور فیض و محبت خداست. اما ما چگونه باید به دیدار یکدیگر بشتابیم؟ چگونه می‌توان دیدارهای خود را سرشار از فیض و محبت خدا کرد؟

در انجیل لوقا، پیش از تولد عیسای مسیح، با دو زن روبرو می‌شویم که هر یک در بحران و چالش خاص خود بسر می‌بردند. یکی سالخورده، دیگری جوان، یکی به حسب نصب همسر، جزءِ خادمان قوم محسوب می‌شد و دیگری کاملاً گمنام. ولی هر دوی آنان، به شکل معجزه‌آسایی باردار می‌شوند. اما نزد خلق، بارداری مریم نه معجزه بلکه مایۀ شرم تعبیر می‌شد. در این فضای تاریک که خیانت تنها تفسیر آن قلمداد می‌شود، مریم به‌سراغ الیزابت می‌رود تا شاید برای اندک زمانی از نگاه‌های پر از اتهام و سرشار از سوءظن خلق در امان باشد. این دیدار، فضای تیرۀ پیشین را به فضایی آکنده از نور تبدیل می‌کند که در آن پذیرش، شادی، ایمان و حضور خدا در جای جای آن نهفته است. بلی، مریم سه ماه در چنین فضایی بسر می‌برد. فضایی که در آن دوستی، پشتیبانی و گرمای ملاقات الیزابت، مریم را آماده می‌کند تا باز به‌سوی جهان پر از ابهام قبلی بازگردد. مریم در دیدار با الیزابت آزادی را تجربه می‌کند.

جهانی که در آن بسر می‌بریم، مالامال از خشم، احساس تقصیر، ناامنی، بیگانگی و سوءظن است. بیایید در این ایام به‌مدد خدا همچون الیزابت فضایی را به‌وجود آوریم که گرانباران در آن احساس سبکی کنند و در آن خدا را همچون مریم بستایند. بیایید در این کریسمس، طریق دیدار خود را تعمیق بخشیم.
آمین

مسیح یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1384 ساعت 11:00 ب.ظ http://aaddee.blogsky.com

سلام نیوشای بزگوار

منم تبریک می گم میلاد مسیح

آن موجود بر آمده از خاک و بالاتر رفته از افلاک رو

:)

البته

می دونم که دید زمینی مسیح عادی با دید باز شما کمی تفاوت داره

ولی مهم بزرگداشت این روزه

روزی که حتی اونایی که ازش چیزی درک نمی کنن هم تبریکش می گن

:)

سربلند بمونی و ایرونی

ندا دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1384 ساعت 10:21 ق.ظ http://my.cloob.com/showpage.php

سلام دریا جونم
من هم میلاد پیامبر راستین و درستی
میلاد عیسی بن مریم را به تو دوست عزیزم تبریک می گویم
همچنین پیشاپیش سال نو میلادی را به تو نازنینم تبریک گفته امیدوارم همیشه شاد و موفق باشی
می گم ها دریا جونم
خیلی جالبه اینجا بچه های دهکده دوستی بهت می گن دریا بعضی ها می گن نیوشا بعضی ها ....
خوبه ها کلی اسم داری خانمی ;)
من که همه جا اسمم ندا هست
آشپزباشی ندا D:
از بس که شکمو هستم

بهنام دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1384 ساعت 10:42 ب.ظ http://www.behnamsh.blogfa.com

سلام خیلی خوب بود.
راستی کریسمس مبارک
به منم سری بزن
بای

*پرنسس* سه‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:16 ق.ظ http://yasesefid.blogsky.com

و خداوند تو را افرید تا سخن گویی

و مرا اگاه از زیباییها


کریسمس مبارک


دوست دارم

مسعود غلامی چهارشنبه 7 دی‌ماه سال 1384 ساعت 08:52 ق.ظ

دریابانوی عزیز

میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع)بر شما هم مبارک باد

ساینا جمعه 16 دی‌ماه سال 1384 ساعت 11:17 ب.ظ http://banuyeordibehesht.blogfa.com

سلام وبلاگ قشنگی داری خوشحال می شم به من هم سری بزنی ....

سپنتا*** شنبه 17 دی‌ماه سال 1384 ساعت 12:10 ق.ظ http://konesh-e-haftom.blogsky.com

دوست گرامی درود

مانندهمیشه جامع و کامل بود
تولدمسیح برطرفداران او تهنیت باد

درضمن اگربه مطالب پژوهشی علاقمندبودی می توانی متن های مرا هم نیزدنبال کنی

تندرست و سالم و سرحال باشه تاهمیشه.

فائزه سه‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1384 ساعت 10:40 ب.ظ http://www.morvaridemehr.blogfa.com

سلام
وبلاگ زیبایی دارین بهتون تبریک میگم
پیشاپیش عید سعید قربانرو به شما و خانواده محترمتون تبریک میگم
در پناه حق شاد باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد