پذیرش آرامش


من طربم٬ طرب منم٬ زهره زند نوای من
عشق میان عاشقان٬ شیوه کند برای من
« مولانا»

درود به همدلان و عزیزانم ضمن تبریک روز ۲۹ بهمن روز عشق در ایران باستان ٬ سپاس فراوانم نثار تمامی یاری‌گرانم باد که با گل‌واژه‌های‌ دل‌انگیزشون بهترین راهنما و همراه هستند.

تا به حال حتما به این نکته پی بردین که همه‌ی انسانها‌ به نوعی در طلب آرامش هستند و برخی نیز به نوعی از اون دست پیدا میکنن اما این آرامش فقط لایه‌ای نازک به دورشون میکشه. آنقدر نازک که حتی به اندازه‌ی پوست بدن هم ضخامت نداره. کافی‌ست خراشی بر اون بیندازیم٬‌ همه‌ی آرامش بر باد خواهد رفت و هم‌آهنگی وجود از بین می‌روه.
چنین آرامشی به نقابی بر چهره‌ شبیهه٬ ساختگی‌ست و نقشی بیش نخواهد بود.
حقیقت همواره از فراسو می‌آد. ما قادر به تولید اون نیستیم٬ زیبایی اون هم در همین نکته نهفته‌ست.
بنابراین بخاطر داشته باشیم که در جستجوی آرامش نباشیم٬‌ بلکه در طلب تخلیه‌ درون باشیم. با خالی کردن خود٬‌ آماده‌ی دریافت حقیقت می‌شیم؛ حقیقت همیشه می‌آد و همواره در راه است. هرگاه درونی را خالی از رنگ و خواسته و اندیشه و مهمتر از همه منیت ببینه٬ بی‌درنگ آن را سرشار خواهد کرد.


آرامشی مانا برای همه‌ی عزیزان آرزومندم

روز عشق در ایران باستان


درود به همه‌ی عزیزان:

 امروز وقتی به سایت مورد علاقه‌ام سر زدم مطلب جالبی رو دیدم که خالی از لطف نیست برای عزیزانی که قدم پر مهرشون رو به این کلبه میزارن٬ بازگو کنم. برای من که واقعا جالب بود و تفکر برانگیز که چه زیبا بود احساسات و رنگهای زندگی در دورانی که عشق جایگاه ویژه‌ای در قلبها داشت. 
 
در ایران باستان، بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است جالب است بدانید که این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با 29 بهمن، یعنی تنها 3 روز پس از والنتاین فرنگی این روز "سپندار مذگان" یا "اسفندار مذگان" نام داشته است. فلسفه بزرگداشتن این روز به عنوان "روز عشق" به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. بعنوان مثال روز اول "روز اهورا مزدا"، روز دوم، روز بهمن ( سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی "بهترین راستی و پاکی" که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی "شاهی و فرمانروایی آرمانی" که خاص خداوند است و روز پنجم "سپندار مذ" بوده است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند. در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت و که در ماه مهر، "مهرگان" لقب می گرفت. همین طور روز پنجم هر ماه سپندار مذ یا اسفندار مذ نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم اسفندار مذ نام داشت، جشنی با همین عنوان می گرفتند

سپندار مذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌کردند

بر گرفته از سایت پارس‌پلانت نوشته شده توسط: خشایار

این روز زیبا بر تمام زیبادلان خجسته و مبارک باد و امیدوارم هر کدوم از ما یاد بگیریم که از لحظه‌هامون عشق بیافرینیم.

شادیتون افزون و عشقتون مانا

راز های عشق


راز عشق در تواضع است

این صفت به هیچ وضع نشانه تظاهر نیست بلکه نشان دهنده احساس و تفکر قوی است میان دو نفری که یکدیگر را دوست دارند. تواضع مانند جویبار آرامی است که چشمه محبت آنها را تازه و با طراوت نگه میدارد

راز عشق در احترام متقابل است

احساسات متغیراند اما احترام دو نفر ثابت میماند. اگر عقاید شریک زندگی یا همسفرتون با عقاید شما متفاوت است با احترام به نظریات اش گوش کنید. احترام باعث میشود که او بتواند خودش باشد.

راز عشق در اینست که به یکدیگر سخت نگیرید

عشقی که آزادانه هدیه نشود اسارت است. راز عشق درین است که نگذار که جویبار محبت از کمی باران بخشکد. رابطه تان را مانند یک باغ با محبت تزئین کنید بذر علاقه ها و عقیده های تازه را بکارید که زیبائی بروید ضمناً فراموش مکنید که باغ را باید هرس کرد مبادا غنچه های گل پوشیده از علف های هرز عادت شود. برای اینکه عشق همواره با طراوت بماند باید به آن مثل هنر خلاقانه نگاه کرد.

راز عشق در خوشی مشربی است

شوخی با دیگران را فراموش نکنید ولیکن مراقب گویش خویش نیز باشید. شوخی باید از روی حسن ونیت باشد.

راز عشق در این است که حقیقت اصلی عشق یعنی تفکر را از یاد نبرید. آیا یک رابطه دراز مدت مهمتر از اختلافات کوچک و زود گذر نیست؟ باید مانع بروز هیجانات منفی در وجود خویش شد و صبر را پیشه ساخت تا خونسردی دوباره بدست آید. با اینکه احساس جلوه الهام است اما وقتی عصبیانی باشید نمیتوانید حقایق را با وضوح درک کرد.

راز عشق در این است که طرف مقابل ات را تحسین کنید و از محسانات او نام ببرید هرگر با فرض اینکه خودش این حقایق را میداند از بازگویی غافل نشوید.

مشکلی پیش نخواهد آمد اگر بار ها با خلوص نیت بگویید « دوستت دارم » گر چه احساسات بشری به قدمت نسل بشر است اما کلمات تازه و جوان خواهند ماند.

راز عشق در این است که در سکوت دست یکدیگر را بگیرید و آرام آرام بیاموزید که رابطه را از کلام به نگاه سوق دهید چرا که نگاه پنجره ایست به درون و همانند پنجره ایست که با پرده هایی زیبا آراسته باشد و به خانه گرمی و جذابیت ببخشد.

به عشق بیشتر از یکدیگر احترام بگذارید. زیرا عشق هدیه ازلی خداوند است.

راز عشق در این است که از یکدیگر انتظارات بیجا نداشته باشید. ذهنیت را بر ارزشها متمرکز کنید که شما را به یکدیگر نزدیکتر میکند. نی بر مسائلی که بین شما ایجاد فاصله مینماید.

راز عشق در این است که حس تملک را از خود دور کنید. در حقیقت هیچ کس نمی تواند مال کسی شود. شریک و همسفر خویش را با طناب نیاز مبندید. گیاه هنگامی رشد میکند که آزادانه از هوا و نور آفتاب استفاده نماید.

راز عشق در این است که هنگام سوء تفاهم فقط به این فکر نکنید که طرف مقابل چگونه ناراحتتان کرده است بلکه به راه حلی فکر کنید که در آینده از بروز چنین سوءتفاهمی جلوگیری میکند.

راز عشق در این است که هیچکدام خود را معلم دیگری ندانید. به عبارت دیگر از اینکه میتوانید از یکدیگر بیاموزید سپاسگزار باشید.

راز عشق در این است که وقتی پیشنهادی به ذهنت میرسد برای نیاز شخصی آنرا بیان نکنید. بلکه به علاقه دیگری به شنیدن آن فکر نمایید. اگر لازم بود حتی ماه ها صبر کنید تا آماده گی شنیدن آنچه را که میخواهید بگوئید پیدا کند.

راز عشق در این است که باور ها آرمان ها و اهدفتان را با یکدیگر در میان بگذارید.

 عشقتون افزون مراقب خودتون باشین